Warsztaty dziennikarsko-fotoreporterskie
Od 5 Stycznia 2010r. w miejscowości Rakoszyce w gminie Środa Śląska, w ramach Narodowej Strategii Spójności Kapitał Ludzki, realizowany jest projekt pn. „Warsztaty dziennikarsko-fotoreporterskie”.
Pomysł realizacji projektu zrodził się wśród samych uczestników, którzy zgłosili zapotrzebowanie, aby w ramach działalności statutowej świetlicy wiejskiej w Rakoszycach oraz na bazie jej lokalu i wyposażenia zorganizować zajęcia dotyczące wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu dziennikarstwa i fotoreportażu prasowego oraz techniki fotografii. W ramach projektu przygotowano szczegółowy konspekt, opracowując tematy, które celowo zostały dobrane tak, aby wszyscy uczestnicy warsztatów mogli w sposób ciekawy i zrozumiały nabyć podstawową wiedzę i umiejętności praktyczne.
W tym też celu utworzono dwie grupy uczestników warsztatów: grupę dorosłych, pracujących w liczbie 10 osób oraz grupę młodzieży uczącej się, także w liczbie 10 beneficjentów.
W ramach prowadzonych zajęć wszyscy uczestnicy mają możliwość zapoznać się zarówno z wiedzą teoretyczną, dotyczącą pracy dziennikarskiej i technik fotoreporterskich, jak również nabyć umiejętności praktyczne. Wiedza teoretyczna obejmuje podstawową edukację w temacie środków masowego komunikowania, tworzenia i przetwarzania informacji, technik informacyjnych i umiejętności publicystycznych.
Wśród osób dorosłych, pracujących zawodowo wiedza ta staje się atrakcyjna, gdyż pozwala na poznanie zaplecza, rządzącego światem szeroko pojętych masmediów w dobie społeczeństwa informacyjnego. Z kolei dla młodzieży szkolnej: gimnazjalnej i licealnej daje ona podstawy do skonkretyzowania wyboru przyszłego zawodu poprzez wyrażenie woli kształcenia się w takich dziedzinach jak: komunikacja społeczna, dziennikarstwo, politologia oraz we wszelkich innych dyscyplinach i interdyscyplinach humanistycznych.
Dla obu grup ważnym akcentem jest poznanie podstawowych, bo wywodzących się z prawa międzynarodowego i rodzimego konstytucyjnego, zasad prawnych dotyczących wolności słowa, wyrażania myśli i przekonań, pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Również aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, włączania się w działalność organów władzy publicznej oraz uzyskiwania informacji na temat jej działalności.
W sferze praktycznej wszyscy uczestnicy tworzący zarys projektu zgłosili chęć poznania technik dziennikarskich i umiejętność tworzenia (redagowania) tekstów prasowych, poczynając od prostych notatek prasowych, po duże formy dziennikarskie i publicystyczne takie jak: reportaż, felieton, artykuł publicystyczny. Ponadto posługiwania się edytorem tekstu. W ramach prakseologii skupiono się na umiejętności posługiwania się instytucjami prawa prasowego oraz przepisami zawartymi w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Beneficjenci zgłosili potrzebę praktycznego poznania technik fotograficznych. W tym celu przygotowano multimedialne wykłady z czynnym udziałem każdego uczestnika projektu.
Ponadto zorganizowano dla potrzeb warsztatów wyjazdy plenerowe, podczas których uczestnicy wykonywali fotografie pod opieką instruktora projektu, stosując przy tym poznane podczas zajęć teoretycznych techniki fotografowania.
Celem wyjazdu w plener jest przygotowanie profesjonalnego fotoreportażu, z wykorzystaniem fotografii uczestników, którzy dokonają ich prezentacji w specjalnej wkładce dziennikarskiej w gazecie „Roland”. Fotografie te, w ramach zajęć praktycznych, zostaną przez uczestników opisane, a następnie zaprezentowane na specjalnym kolegium redakcyjnym podczas którego sami uczestnicy dokonają ich wyboru do publikacji.
W ten sposób zostaną osiągnięte cele dydaktyczne projektu, których istotnym elementem jest kształtowanie postaw obywatelskich, podniesienie edukacji na obszarach wiejskich, jak również autoprezentacja i prezentacja własnej twórczości.
(mp)
Na zdjęciach uczestnicy warsztatów podczas wyjazdu w plener fotograficzny do Karpacza – luty 2010 r.
fot. Wiktor Kalita
Źródło: Gazeta Rolland
Trackback from your site.